Versier elke dag met een lintje!

woensdag 4 mei 2011

Vroegâh

Ik probeer al een tijdje af te vallen wat overigens helemaal niet wil lukken. Een van mijn laatste pogingen was het South Beachdieet waarbij je bijna geen koolhydraten en suikers mag. Dat werd dus zo'n beetje alle verpakkingen napluizen op zoek naar (vooral geen) suiker. Het lezen van de etiketten leerde mij niet alleen dat bijna overal suiker in zit maar ik werd ook maar weer eens met de neus op de feiten gedrukt dat ook E-nrs, aroma's, smaakversterkers en extracten goed vertegenwoordigd zijn in onze voeding.

Het afvallen wil dan nog niet echt lukken, ik kan in ieder geval vast proberen een gezondere, en dan vooral zonder toevoegingen, maaltijd voor mij en mijn gezin klaar te maken. Ik bedacht me dat men vroegâh dit soort toevoegingen helemaal nog niet kende en toch de lekkerste dingen at. Wie herinnert zich niet de gehaktballen van Oma of de heerlijke geur van uren sudderende runderlapjes die de hele buurt ´bedwelmde´...
Een van mijn vonsten bij de kringloopwinkel van vandaag was dan ook een kookboekje uit 1962 uitgegeven door het damesblad Marion.


De lekkerste recepten in duidelijke jaren 60 huisvrouwentaal ~...Leg uw persoonlijkheid in het koken. Het is dat onbestemde vleugje goud in Uw handen, dat koken en - wat nog belangrijker is- het eten in huiselijke kring tot een genoegen maakt... U bent koningin in Uw keuken. Wij geven u graag de basisideeën. U moet ze met Uw toverstafje tot leven brengen!...~ gaan van mij de komende tijd een ware keukenprinses zonder toevoegingen maken. Ik verheug me nu al op de kaas- en macaronicroquetten en de diplomaatpudding (al lijkt me de Keizerinnerijst ook wel erg lekker!) dit weekeind.

Vandaag nog even makkelijk met een kant en klaar zakje Stroganoffsaus (met 30% AH korting) in de weer geweest, alle begin is tenslotte moeilijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen