Versier elke dag met een lintje!

woensdag 9 november 2011

De on/zin van een ID kaart

In verschillende media las ik dat kinderen per 26 juni 2012 niet meer bijgeschreven worden in het paspoort van hun ouders. Een eigen paspoort of ID kaart is dus nodig. Omdat de ID kaart tot 31 december nog 9,22 kost en per 1 januari 30 euro, heb ik meteen een afspraak gemaakt bij de gemeente. Dat scheelt toch weer, zeker omdat mijn man ook een nieuw paspoort nodig heeft volgend jaar.

Inmiddels heb ik toch wat twijfels:
  • mijn zoon is bijna 10 en hoeft zich nog niet te legitimeren
  • er is sprake van dat de ID kaart volgend jaar niet meer als reisdocument te gebruiken is, en wij gebruiken het juist als reisdocument
  • de ID kaart is alleen te gebruiken in de EU landen, vorig jaar zijn we last minute naar Marokko op vakantie geweest, dat kan niet met een ID kaart
  • Verre reizen staan zeker op onze verlanglijst, of het gaat lukken is een 2e
Zou een eigen paspoort dan niet beter zijn?
  • De kosten liggen een stuk hoger
  • Een ID kaart is makkelijker mee te nemen en een stuk minder `heilig` dan een paspoort (ik ben opgevoed met het idee dat een paspoort een levensbezit is wat je absoluut niet kwijt mag raken.)
  • Ik vind het fijn te weten dat mijn zoon zich kan identificeren, ook al hoeft het nog niet. Bovendien is het een onderdeurtje en zal zich waarschijnlijk sneller dan anderen moeten legitimeren, bij de bioscoop bijvoorbeeld
  • Met een paspoort kun je vrij reizen
Wat zou jij doen? Een ID kaart, paspoort of beide?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen