Versier elke dag met een lintje!

donderdag 12 januari 2012

D I Y project

Deze week even geen doelen (gelukkig heb ik ze niet voor 2012 vastgesteld anders was ik in de 2e week van januari alweer door de mand gevallen), maar wel een wens. Een DIY-project afmaken.
Ik wil zo graag de pompeuse buffetkast die al jaren in de kamer staat kwijt, maar een kast minder betekent ook minder opbergruimte... want een nieuwe grote kast wil ik er niet voor terug. Wel de kleintjes zoals ik hier schreef.
Wij zijn een grote kast niet waard, het wordt een opslagplek van spullen, en dan niet geordend, nee, zomaar erin gesmeten. Ben je iets kwijt, kijk dan eerst maar in de buffetkast, grote kans dat het daar in ligt, of op ligt want ook daar hebben we een handje van. Alles op de kast zodat het lekker in het zicht ligt en het zo een grote bron van ergenis wordt.

Onze lades bijv. zien er nu zo uit:
De ene vol met pennen, cremes, borstels, afhaalmenu´s routekaarten,
elastiekjes, speelgoedjes, punaises, en allerlei ander klein spul.
De andere la met snoeren, plugin´s, camera, spelletjes, schoonmaakspul e.d.

Al dit spul moet toch weer een eigen plekje krijgen. Het liefst in de vuilnisbak maar ja, je hebt wel eens wat nodig. En voor die nieuwe plek, daar gaat mijn DIY project voor zorgen.

3 jaar geleden kwam ik bij www.vandijkenko.nl een heel bijzondere kast tegen. Een grote eiken kast met 141 kopere deurtjes. Op een paar na zaten alle deurtjes potdicht, het waren kluisjes die met een letterslot op slot zaten. De codes daarvan zaten er natuurlijk niet bij. 400 euro moest de kast kosten.
Hoewel een prachtige kast, ze deed een beetje oosters/arabisch aan en ik zag haar al staan in een prachtig ingerichte hamman, was het natuurlijk een behoorlijke prijs voor een kast die niet op geen enkele manier open kon. Niet aan mij besteed dus, want ik zoek altijd naar mooie dingen die ook nog eens functioneel zijn. Met de weinige woonruimte die we hebben moeten we deze nou eenmaal slim benutten.

Toch is de kast altijd in mijn gedachte gebleven en ik stond dan ook raar te kijken toen ze vorig jaar nog steeds te koop was. Waarschijnlijk onverkoopbaar, ware het niet dat ik dit keer mijn zoon van toen 8 mee had genomen. En terwijl ik net als 3 jaar geleden weer stond te twijfelen over de aankoop was hij met zijn kleine handjes via de open achterkant 1 voor 1 de slotjes van de deurtjes aan het openmaken. Het was een handeling van alleen maar het schuifje naar rechts schuiven. Mijn mond viel open, dat niemand in 2 jaar tijd, en wie weet hoe lang de kast ergens anders onbruikbaar had gestaan, dat nooit had ontdekt!
Nu was de twijfel omgeslagen in hebbe, hebbe, hebbe, want, niet alleen mooi meer maar ook functioneel. Maar ja, de prijs hè...

Toch nog maar eens vragen wat de prijs is. 'Mevrouwtje, 125 euro mag u hem hebben, maar je hebt er niks aan want de deurtjes kunnen niet open.' Ehh oké, ja, dan heb je er niks aan. 'Mevrouwtje, neem hem mee voor 100 euro, dan ben ik er ook vanaf, en gratis geleverd, wat wil je nog meer?' Nou ehh, ja, vooruit dan maar... Gelukkig kon de man niet in mijn binnenste kijken want mijn hart sprong van vreugde wel 10x op en neer!!!

En nu staat de kast alweer een tijd te pronken in onze huiskamer.
Dit is hem: Het is een Amerikaanse postkast die in de jaren 50 in appartementencomplexen stond. Aan de achterkant kun je in de vakken de post schuiven, de bewoners konden aan de voorkant hun eigen kluisje met een lettercode openen. De eiken kastombouw is origineel wit, maar ik hem het een mooie ceriserode kleur gegeven.


Inmiddels zijn bijna alle deurtjes open en dus kan de kast bijna gebruikt worden. Bijna, want er komt toch nog wat werk bij kijken. De legplankjes zijn nl. niet recht maar lopen af naar beneden waardoor je er eigelijk nog niets in kwijt kunt, zodra een deurtje opengaat valt alles eruit.
Maar daar heb ik iets op gevonden, een hele goedkope oplossing. Er passen nl. qua afmeting 1,5 liter sappakken in de vakjes. De afgelopen maanden hebben we veel pakken verzameld, opengeknipt, schoongemaakt en alvast een paar bekleed met stof.


Een heel karwei maar als het af is kan ik mijn favoriete kast eindelijk functioneel gebruiken en die vreselijke buffetkast eindelijk de deur uit!

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke en unieke kast met een leuk verhaal bovendien. Da's nog wat anders dan een standaard meubel van Ikea :)

    Mooi blogje trouwens!

    Groetjes,
    Thee Onderweg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via de zoektocht naar een barokke kast kwam ik toevallig op dit blog terecht. Kon eigenlijk niet wegsurfen zonder te zeggen dat ik dit een erg leuk verhaal en project vind en wat een waanzinnig gave kast! :)

    Grtz,
    Jurg

    BeantwoordenVerwijderen