Versier elke dag met een lintje!

dinsdag 17 januari 2012

Koppen XL

Vanavond zend Koppen XL een item uit over ´de wegwerpmaatschappij´:

´Peggy is mama van drie kinderen, veel monden te voeden dus. Elke woensdag gaat ze inkopen doen. En elke keer weer moet ze in haar koelkast eerst plaats maken voor al het nieuwe eten dat ze gekocht heeft. Half opgegeten en zelfs ongeopende verpakkingen die een dagje na datum zijn belanden zonder pardon in de vuilniszak. Herken je dit tafereel? Dan ben je zeker geen uitzondering.

Koppen XL neemt onze 'wegwerpmaatschappij' kritisch onder de loep. Het begint al bij de producenten zelf. Een meloen en een komkommer die niet voldoet aan het perfecte gewicht, uitzicht en kleur vliegen meteen de afvalcontainer in. In bedrijfs- en schoolkantines gaan bordenvol verloren omdat ze niet worden leeggegeten. En in alle warenhuizen samen worden elke dag tonnen voedsel weggegooid omdat de vervaldatum te kort bij is. Want we zijn blijkbaar als de dood dat eten even over datum is, terwijl deskundigen het erover eens zijn dat die producten nog perfect eetbaar zijn.

"We moeten dit perverse systeem stoppen", dat vinden alvast enkele containermannen. Die halen bewust hun eten uit de afvalcontainers van de warenhuizen en producenten. Zoveel zelfs dat ze het onmogelijk zelf allemaal kunnen opeten. 'De wegwerpmaatschappij', een confronterende Koppen XL, want ironisch genoeg gebeurt dit allemaal terwijl er mensen honger leiden.´

Ik zal niet heel snel eten weggooien, en ik neem ook vaak producten uit de supermarkt mee die op datum zijn, mits ze zijn afgeprijsd. Geopende producten die wij niet lekker vinden geef ik aan mijn moeder of de buren. Dan mogen zij beslissen of ze het weggooien.
Op vrijdag eten we bij mijn schoonouders, die nooit iets eten van de vorige dag. Dan krijg ik allerlei bakjes mee die ik weer invries voor een kliekjesdag. Hoewel het zeker geld uitspaart, doe ik het niet eens voor het geld. Het komt gewoon niet in me op om eten weg te gooien. Ik ben dan ook benieuwd wat mama Peggy beweegt om dit wel te doen.

Vanavond dus: Koppen XL, 21:35 op Belgie 1

2 opmerkingen:

  1. Klinkt echt interessant! Wij gooien ook niks weg, ik snap zulke mensen echt niet. Pas als er schimmel opstaat of het ruikt niet goed meer, dan is het niet meer te eten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het er helemaal mee eens! Veel producten kan je alsnog gebruiken of anders een nieuw bestemmingsplan geven.

    Wat zachte komkommer die niet meer geschikt is voor de salade wordt bij mij geraspt en komkommersoep (recept moet ik maar een keertje op mijn blog zetten!) Aardbeien die over hun hoogtepunt heen zijn worden jam of diksap (lekker bij het toetje). Oud brood krijgt een nieuw leven als kaastosti in de oven. Een kippenkarkas is nog prima om kippesoep van te trekken.

    Dood- en doodzonde om dingen weg te gooien. Met een beetje creativiteit kom je nog heel ver! :)

    Groetjes,
    Thee Onderweg (theeblog)

    BeantwoordenVerwijderen