Versier elke dag met een lintje!

vrijdag 3 februari 2012

Wat is het nut van een woningbouwvereniging?

Een tijdje geleden heb ik een discussie gehad met kennissen. Het ging erover dat er vanaf 2012 10 euro per jaar betaald moest gaan worden om ingeschreven te staan bij Woningnet, dé instantie in onze regio om aan een huurwoning te komen.
Eerst was dit altijd gratis maar omdat er een inkomensgrens aan sociale huur is gesteld is het volgens Woningnet raadzaam om te kijken of het nog de moeite is om ingeschreven te staan. Zo kan meteen ook het klantenbestand worden opgeschoond omdat veel mensen niet meer in aanmerking zullen komen.

De kennissen waren van mening dat zij hun dochter van 21 dan maar zouden uitschrijven. Zij volgde tenslotte nu een hoge studie in Londen en zou bij terugkomst toch veel meer verdienen dan de huidige inkomensgrens. En dan was een 10,- per jaar toch weggegooid geld.
Nu hoop ik echt dat het meisje zodra ze terugkomt een goede baan vind en direct een koophuis of vrije sector woning zal kunnen betrekken. Maar ik heb daar echt mijn twijfels over. Laatst zag ik een meisje bij Kruispunt dat na haar diploma psygologie nog steeds in de keuken van een instantie werkt waar ze als bijbaanje was begonnen. Ze zag de toekomst niet echt rooskleurig. Veel studenten waren samen met haar afgestudeerd, er werd gevraagd naar ervaring en de banen liggen niet voor het oprapen.

Nu zitten de kennissen heel goed in de slappe was, en kan dochter evt. ook wel intrek nemen in het appartement onder die van haar ouders. Zij kochten het tenslotte omdat de dochters dan niet op kamers hoefden en toch hun eigen opgang hadden, maar ze kochten het vooral omdat het kon.

Ik ben er nog niet uit. Hebben deze mensen oogkleppen op, zien zij niet dat ook hun dochters weleens een andere toekomst kunnen krijgen dat zij voor ogen hebben? Waarom beknibbelen op 10 euro als het je de garantie op een huurhuis geeft. Misschien niet nu, maar je zal over 20 jaar op straat komen te staan door ziekte, scheiding o.i.d. Dan sta je voor een investering van 200,- in ieder geval niet met lege handen.

Zelf heb ik inmiddels wel betaald. Ik blijk op mijn naam 15 woonjaren te hebben opgebouwd. Nu wonen we in een koophuis, en ons gezamelijk inkomen is boven de huurgrens. Daarom heb ik mijn man uit het lidmaatschap geschreven, mede omdat hij als medeinschrijver geen rechten heeft op de woonjaren maar zijn inkomen wel telt bij de inkomensgrens.
Ik sta nu alleen ingeschreven, en heb de proef op de som genomen. Op een aantal woningen heb ik al eerste keus.

Ik hoop dat alles voor ons mag blijven zoals het is, een huis, onze banen en de rekeningen kunnen betalen. Maar door het lezen van blogs, het bekijken van actualiteitenprogramma's en emo-shows als Uitstel van executie weet ik dat je leven van de een op de ander dag op zijn kop kan staan.
Mocht ik dus ooit zonder woning komen te zitten dan hoef ik niet met een koffertje bij mijn moeder aan te kloppen. Ik vind het de investering van 10 euro voor een onzekere toekomst zeker de moeite waard.

2 opmerkingen:

  1. Hier in de regio moet je altijd al betalen voor Woonkeus (zo heet dat hier). Ik sta nu zes jaar ingeschreven, en ik maak me geen illusies dat ik de komende jaren boven die inkomensgrens uitkom. Volgende maand moet ik verlengen, en dat ga ik dan ook braaf doen. Heb inmiddels zoveel punten dat ik overal eerste keus heb :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zes jaar ingeschreven en dan al eerste keus? Dat is mazzel hebben, hier mag je rustig 15 jaar wachten...

    BeantwoordenVerwijderen