Versier elke dag met een lintje!

vrijdag 16 maart 2012

De eerste stap

Ik werk al jaren bij een bedrijf waarbij ik best goed verdien maar het werk is niet echt uitdagend. Dus ik kan heel eerlijk stellen dat ik vooral voor het geld werk, er moet nou eenmaal brood op de planken komen.
Eigenlijk zou ik graag iets in de richting van budgetcoach willen doen maar ja, ik ben van de 'veilige kant' en zal niet snel mijn vastigheid opgeven, zeker in deze tijd niet.
Maar omdat ik toch wat meer wilde doen in het budgetgebeuren heb ik me aangemeld als vrijwilliger bij een organisatie voor schuldhulpverlening. En gisteren ben ik dan eindelijk begonnen.
Onze taak in deze organisatie is de onderste. We ontvangen mensen en helpen hen met het openen van de post, het ordenen van de administratie, inventariseren de schulden en verwijzen evt. door naar schuldhulpverlening. Wanneer de administratie op orde is kan pas de volgende stap genomen worden.
Ik was al een beetje op de hoogte gebracht maar gisteren kon ik met eigen ogen zien hoe schrijnend de gevallen kunnen zijn. Mensen met boodschappentassen vol ongeopende post. Post van gemeentelijke instellingen, ministeries, CJIB, deurwaarders maar ook lieve brieven, reclame, kerstkaartjes. Alles wordt ongeopend in een doos of tas gegooid, liever niet meer naar omkijken, dus ook niet naar de leuke post.
De persoon die ik aangewezen kreeg had een grote tas met post bij zich. Na een kennismakingsgesprek en de persoon op zijn gemak stellen zijn we begonnen met het openen van de post. Ik werd er naar van. Al die openstaande bedragen die maar hoger werden naarmate de tijd verstreek. Herinneringen, deurwaarders, laatste waarschuwingen... Voor mij was dit totaal nieuw. Persoonlijk heb ik hier nog nooit mee hoeven dealen.
Aan het einde van de ochtend voelde ik me lichamelijk en geestelijk zwaar. En dan zijn het niet eens mijn schulden. Hoe moet deze persoon zich wel niet voelen...
We hebben de tas in één ochtend niet leeg kunnen maken. Volgende week komt de persoon weer en gaan we verder. Inkomsten, uitgaven en schulden worden op papier gezet en schuldhulpverlening wordt in werking gezet.
Gisterochtend hadden we 3 clienten, maar ik ben bang dat dit er weleens meer kunnen gaan worden als ik van dit bericht uit mag gaan.

Hoewel het me dus zwaar viel had ik toch een goed gevoel over de ochtend. Hopelijk hebben we de persoon al wat op weg kunnen helpen, als heeft de persoon zelf de eerste stap gezet en dat is nog het meeste waard.


Foto: Lex van Lieshout

1 opmerking:

  1. Het lijkt me mooi werk ,wat je doet. Heel veel sterkte als het je even te veel word.

    BeantwoordenVerwijderen