Versier elke dag met een lintje!

donderdag 15 maart 2012

Ticking the box

Oftewel afvinken maar! Ik heb weer wat dingetjes op mijn to do lijstje af kunnen vinken. Het lijstje bestaat niet echt maar zit in mijn hoofd, en wordt getriggerd als er een ergenis komt bovendrijven.
Op het lijstje staan een aantal niet alledaagse dingen maar het heeft ook geen hoog try-before-you-die gehalte. Het varieert bijv. van een schilderij afmaken (afgevinkt) tot het opruimen van het park.

Die laatste heb ik gisteren kunnen afvinken. Al weken, misschien wel maanden erger ik me aan de zooi tussen de struiken. En ik zal me wel in mijn eentje hebben geergerd want tot gisteren bleef ook alles maar liggen.
Glas, plastic, papier, zelfs stukken dakgoot en ijzeren staven kwam ik tegen. Heel apart ook zakdoekjes, durexverpakkingen en latexhandschoenen (?) bij een boom. Ik heb mij fantasie hierbij maar even een halt toegeroepen, wil niet weten wat hier in de nachtelijke uurtjes voor een feestjes gevierd worden...
3 zakken zwerfafval heb ik uit het park weggehaald en vandaag ook weer een zak. De gemeente zal wel blij met me zijn, hoeven zij er niet voor te komen, maar dat kan me niets schelen. Mijn ergenis is verdwenen en daar doe ik het voor.
En ik ben gelukkig niet alleen, meer mensen nemen het initiatief om dan maar zelf aan de gang te gaan, zoals Ellen van den Bosch, uit Oss. Zij stoort zich ook altijd aan zwerfafval en is daarom de site www.wegmetdebendevanoss.nl gestart (originele naam!), en volgt het principe KLEANEN, oftewel Klagen Loont Echt Absoluut Niet.

Via deze site kun je ook terecht bij het SVZO, de Stichting Vrijwillig Zwerfafval Opruimers. Wanneer je je inschrijft kun je een gratis vuilgrijper en veiligheidshesje aanvragen. Laat mijn grijper nou net kapot gegaan zijn...
Een goed initiatief, maak er alsjeblieft geen misbruik van!´


Ik wil ook niet meer Kleanen, maar cleanen. Niet meer klagen maar aan de slag. En dus heb ik vandaag nog maar een ergenis aangepakt. Door de bezuinigingen op school is de glazenwasser niet meer welkom en dat is zeker te zien. Vooral 1 raam van de klas van mijn zoon. Er is maanden geleden een beker chocolademilkshake vol tegenaan gegooid en sindsdien is er niet meer doorheen te kijken, maar schoonmaken, ho maar. Na maanden langs het raam te hebben gefietst was ik het nu zat. Een sopje bij de congierge gehaald en binnen 10 minuten was de vlek weggeschrobt en ook mijn ergenis.

Heerlijk, 2 dingen waar ik steeds maar weer inwendig om liep te klagen zijn nu opgelost.
De volgende ergenis is dit weekeind aan de beurt, die verdwaalde kerstboom die al bijna 3 maanden over straat zwerft een kopje kleiner maken en nu eens eindelijk bij het gft aan de straat zetten.



6 opmerkingen:

  1. Dat zouden meer mensen moeten doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind ik ook dus ben ik maar met meuzelluf begonnen!

      Verwijderen
  2. Wat fantastisch dat jij dat doet. Het stomme is dat ik er vaak gewoon het lef niet voor heb, om zoiets te doen. Alsof IK dan iets verkeerd aan het doen ben ipv de vervuiler. Ergens is er toch iets fout gegaan in onze "fijne" maatschappij.
    Toch ook maar eens gewoon doen en maling hebben aan "anderen".
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wendy,

      Moet zeggen, bij mij is het lef ook moeten groeien en soms loop ik nog wel eens tegen een gevalletje van schaamte aan. Maar waarom zou ik me schamen? 'Anderen' schamen zich ook niet als ze de rotzooi achterlaten. Zij hebben geen boodschap aan mij, dus waarom zou ik dat aan hen hebben?
      Ja, ik schaam me wel, voor mijn medemens, maar ik schaam me niet voor mijn eigen actie, het geeft me een heel goed gevoel (en nu nog de kunst vinden van het vasthouden van dit gevoel...). Probeer het gewoon een keer, voelt het niet goed, dan stop je ermee en vind je vast een andere manier om goed bezig te zijn voor de maatschappij. Succes!

      Verwijderen
  3. Meld je even bij de gemeente, en leg uit dat je eigenhandig zwerfafval opruimt dan mag je er zo eentje ophalen. Heb ik ook gedaan ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Heb me net aangemeld bij het SVZO maar mocht ik niks horen dan hang ik aan de lijn bij 075!

      Verwijderen