Versier elke dag met een lintje!

maandag 26 maart 2012

Verleidingstrucs

Met dit korterokjesweer wordt er hier in de binnenstad volop geflirt en gefloten, vooral de vuilnismannen en glazenwassers hebben het alweer op de heupen. Niet naar mij hoor want ik heb nog lekker een lange broek aan. Een ieder met blote benen verklaar ik voorlopig nog even voor gek.
Toch word ik bijna elke dag wel een keer verleid. En eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo leuk, heb zelfs spijt dat ik er weer ben ingetrapt. Elke dag word ik verleid door... de supermarktmanager :(. Met een slim uitgevoerd plan weet hij me elke keer te verleiden tot aankopen die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Inmiddels weet ik wel een beetje waar ik op moet letten. Zo zijn de reep chocolade bij de kassa voor mij geen verleiding meer. Ik lach er smalend naar, nee meneertje, daar trap ik niet meer in.
Een lekker muziekje om me wat langer dan nodig in de winkel te houden ken ik ook al net als de proefplekken waar je een product kunt proeven om daarna meteen 2 pakken mee te nemen want het is o zo lekker.
Hoewel ik er een hekel aan heb op deze manier verleid te worden om meer geld uit te geven vind ik het ook wel fascinerend hoe dat koopgedrag nou in elkaar steekt en hoe slimmerds hier een slaatje uit slaan.
In de Consumentengids 11 verleidingstrucs die ons geld kosten, hierbij de eerste 5:
  1. Supermarkten laten ons de langste route lopen. De verse producten worden in de uithoeken van de winkel aangeboden waardoor je de hele winkel door moet lopen.
  2. Bij een langzaam muziekje zou de verkoop 38% hoger liggen dan bij snelle muziek.
  3. De winkelwagens worden steeds groter, waardoor het aantal artikelen erin minder lijken, waardoor je nog meer gaat kopen.
  4. Winkelwagentjes voor de kleintjes; kinderen pakken vanalles en gooien dit in het karretje. Een schattig gezicht en pa of ma zwicht dan ook vaak voor deze aankoopjes.
  5. Groenten en fruit eerst. Door eerst gezonde producten te kopen winkelt men zonder schuldgevoel verder en loopt zo in de val van de lekker dingen die ons aan het einde staan op te wachten.
De volgende 6 trucs kun je lezen in de gids van april.

Truc 5 heb ik nooit zo begrepen omdat ik het altijd heel vervelend vind om de inmiddels geplette tomaten en bananen onder uit mijn tas te moeten vissen. Maar de reden daarachter begrijp ik nu wel, hoewel ik er niet door verleid zal worden. Ik doe mijn aankopen nl. andersom. Ik winkel met een duowagentje met 2 mandjes en de scanner waardoor ik niet veel mee kan nemen. Begin ik eerst bij de koekjes en de frisdrank dan houd ik er rekening mee dat er nog meer gekocht moet worden aan verse waar. Loop ik het rondje andersom dan weet ik gewoon dat ik de lege plekken in de tassen op ga vullen met lekkere en vooral ongezonde dingetjes.

Erg leuk vond ik ook de Klokhuisaflevering over deze trucs. Niet alleen jong, maar ook 'oud' kan hier wat van leren:

Get Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.


Voor welke verleidingstruc ben jij niet gevoelig of juist wel?

3 opmerkingen:

  1. Ik hou me gewoon aan mijn boodschappenlijstje. En neem alleen meer mee van aanbiedingen die altijd al gekocht worden. Ik ga niet shoppen bij de super, maar levensmiddelen halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor grote letters die me korting beloven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet gevoelig voor de leus van/voor.
    Als je een beetje prijsbewust bent en oplet dan weet wat sommige artikelen kosten.Dan trap je er niet in als iets wat altijd 4,98 kostte nu een stickertje heeft VAN 5,49 VOOR 4,98.
    Wel gevoelig voor proeverijtjes....:-((
    Gister bij de Makro......dimsum en carpaccio om te proeven en nu dus hier in de koelkast......want ja we vonden het alle vier erg lekker.
    En verder de dagelijkse boodschappen gewoon via het lijstje en in je eentje gaan want anderen laten zich nog wel verleiden.

    BeantwoordenVerwijderen