Versier elke dag met een lintje!

dinsdag 10 april 2012

Budgetleed, noodkreet

(voordat je verder leest... We hebben het helemaal niet slecht, we hebben het eigenlijk heel goed en natuurlijk zijn er veel meer mensen die het ontzettend slecht hebben. Dat weet ik, de media staat er vol mee, het is geen ver van mijn bed show, ik kom ze elke dag tegen. Ik wil me dus bij voorbaat verontschuldigen als onderstaand stukje je het idee geeft dat ik loop te klagen, dat ik het o zo slecht heb dat ik niet rond kan komen met 900 euro (leefgeld na alle vaste lasten en 500 euro sparen). Nogmaals, ik heb het helemaal niet slecht mar maak me wel zorgen. Misschien te overdreven en ben ik lichtelijk aangestoken door het leed van onze klanten.
Misschien trek ik te snel aan de bel, moet ik eerst nog een tijdje wachten tot het echt een keer fout gaat, tot het misschien te laat is, en ik ipv schuldhulpverlener aan de andere kant van de tafel plaats kan nemen. Liever niet, en dus schrijf ik nu vast mijn zorgen uit over mijn spendinghabits.)

Nu ik alweer een paar weken meeloop met de vrijwilligers van de schuldhulpverlening is het tijd om ook mezelf en mijn uitgavepatroon eens grondig te bekijken. We hebben geen schulden en een prima inkomen maar ik merk wel dat ik de laatste tijd een behoorlijke schuld aan mezelf heb.
Ik geef teveel geld uit en leen van mijn ingeplande spaargeld om de volgende maand weer recht te trekken.
De afgelopen 2 maanden hebben we niet gespaard, alleen maar uitgegeven. En hoewel ik op de cent bijhoud waar al dit geld naar toe gaat vind ik het lastig om in te zien waar het fout gaat. Alle uitgaven zijn min of meer legitiem, het zijn kleine beetjes en af en toe een uitspatting moet kunnen.

Maar nu moet ik bekennen dat we voor de komende maand een leefbedrag hebben van nog maar 400,-, wat eigenlijk 900 euro zou moeten zijn... Naast de 500 euro die we normaal sparen heb ik dus ook al 500 euro van volgende maand opgemaakt. 1000 euro extra opgemaakt, waaraan?

De kleine beetjes lopen toch behoorlijk op als je ze bij elkaar optelt. Rond de 500 euro aan (uit/afhaal) (-lees Mc, KFC, Sushi-)eten, incl. overdadig paaseten (ja, die nieuwsberichten, dat ging over mij...)! Daar is dus die eerste 500 euro gebleven. De tweede? Aan klusspul, een nieuwe accu, 2x tanken, toch wel weer veel tripjes naar de kringloop, waar altijd wel wat te halen valt.
Opvallend ook hoeveel dingen we deze maand hebben gekocht voor anderen die ons contant terugbetaalde. Of spullen die we met pin betaalden en in 'echt' geld retourneerden. Al dit 'echte' geld zit allang niet meer in mijn portomonee, zomaar foetsie...

Omdat ik echt uit die cirkel moet zien te komen wil ik toch gaan proberen met die 400 euro de maand door te komen. Ik kan natuurlijk weer 500 euro van mezelf lenen en met een gezond saldo de maand ingaan maar wie neem ik dan in de maling?
Ik lees op andere sites dat men met een boodschappenbudget van 50 euro per week het prima red. Hier zou dus mijn eerste winst te behalen moeten zijn. Maar hoe pak ik dit aan? Ik koop al met 35% korting, eet over datum, ga naar AH voor de euroshopperartikelen, kom bij Aldi en Lidl, speur de Gta´s af, pluis de aanbiedingen uit. Ik koop niet te veel en gooi bijna niets weg, doe aan vriezerkoken, van restjes maak ik soep. De diertjes (2 katten, 1 hond en 2 axolotls) eten het goedkoopste huismerk.
Ik heb het idee dat het niet minder kan, maar het moet. En het kan ook want ik lees nergens dat mijn medeblogsters omkomen van de honger met 50 euro budget.

Naast het bezuinigen op (uit/afhaal)eten denk ik dat er ook winst te behalen valt op het niet meer zo gefocust zijn op gta's en andere koopjes. Wat moet ik met nog meer flessen wasmiddel en tubes tandpasta, pakken always en bussen deo als ik een voorraad heb voor 1,5 jaar maar er niet van kan eten.
Misschien contant boodschappen doen (ga ik wel het scangebeuren missen, god, wat is dat makkelijk!)?
Misschien hier melden wat ik eet de hele week, en wat ik daarvoor in huis haal?

Wie kan me helpen dit aan te pakken? Wie heeft er tips, lekkere budgetrecepten, verjaardagstips (2 deze maand :~) nog-een-beetje-minder-ideeen, of misschien alleen maar een bemoedigend woord?

6 opmerkingen:

  1. Ik ben geen expert aangezien wij de 50 euro per week ruimschoots overschrijden met 2 personen maar meestal is het vlees/vis het duurste deel van de maaltijd. Misschien kun je een vega dagje met een gekookt eitje inlassen ? Of als je macaroni maakt bv de helft van de normale hoeveelheid gehakt er in doen en dan een extra uitje erbij ?

    Misschien heb je voor de cadeautjes nog een "verborgen spaarpotje"denk bv aan airmiles of douwe egberts punten oid die je kunt inwisselen ?

    in elk geval heel veel succes met deze uitdaging !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. op vlees valt hier zeker te bezuinigen, niet zo zeer op de prijs, ik ga al voor de 35% korting maar wil geen kiloknallers in huis, maar meer op de hoeveelheid.
      Een macaronischotel bestaat hier o.a. uit gehakt en spekjes en vaak ook nog een gebakken eitje. driedubbel op dus.
      Maar zo vaak eten we dit niet. Misschien komt het hoge bedrag ook wel omdat we voor mijn gevoel door de weeks net zo ´luxe´ eten al een ander gezin in het weekeind. Er staan hier weinig normale dingen op het menu, zelfs de stampot boerenkool is met worst, spekjes, augurk en cashewnoten. Dat mag best wat minder.
      Verborgen spaarpotjes heb ik zeker! Maar ik laat ze altijd staan voor tegen de kerst, misschien moet ik ze nu maar eens uit laten betalen, tegen de tijd dat het kerst is zijn de potjes vast alweer wat aangevuld. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  2. Vroeger ging ik ook naar Lidl/Aldi ed. en lukte het me vaak onder 500 euro te blijven. Tegenwoordig eten we 99% biologisch en zit ik op 639 euro per maand aan boodschappen (ook nog ex eten van 4 katten, is aparte post hier). Voor bio is dat geen gek bedrag. Ik bezuinig liever op de zgn. 'sluipposten'. We halen wel eens friet, een visje op de markt of chinees, maar dat is dus echt zelden.
    Sluipposten zijn die kleine hebbedingen/luxe aankopen zoals een tijdschriftje hier, een cappuchino daar en frutsels voor in huis. Ook overvloedig kleren, schoenen of tassen kopen vallen daaronder (hoeveel stuks gebruik je nou werkelijk??). Ook hebbedingen voor de katten (zijn echt overprijsde dingen) vallen daar onder. De beesten spelen ook met een touwtje aan een stok dat je zelf kunt maken!
    Uitspattingen doen we heel bewust en die begroot ik realistisch mee. Zo vieren we elk jaar uitgebreid carnaval. Dan doe ik het in januari al bewust rustig aan om in februari meer uit te kunnen geven.
    Ook dingen als regelmatig naar de bios/theater tikken flink aan (er komen ook parkeerkosten oid bij). Dat doen we maar een enkele keer per jaar.
    Ik streef ernaar 'uitspattingen' pas te doen als alles is betaald, er gespaard is en er dan nog geld over is. Valt niet mee, maar ik probeer het wel vooraf te plannen in mijn budget.
    We zitten op 1000 euro leefgeld na vaste lasten en sparen met drie personen en 4 katten. Ik wilde 800 euro aanhouden, maar dat lukte me niet en toen heb ik een meer realistische doelstelling genomen (dus minder hard sparen). Je doel iets bijstellen kan een optie zijn als je schuldenvrij bent.
    Consuminderen is een kwestie van lange adem. Leer je eerst wapenen tegen de luxe aankopen. Of geniet er intens van als je het jezelf veroorlooft een keertje!! Dan kun je een tijdje vooruit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die sluipposten hebben we zeker ook hier, we hebben de leesmap van 6 weken oud, en dus koop ik elke maand de Ariande omdat ik niet 6 weken wil wachten tot ik hem kan lezen. Zit hij er dan bij in de map, dan vind ik de map saai want ik heb alles al gelezen, duhhuh! Echt belachelijk nu ik het zo nalees.
      Even naar de mc, een visje, die komen idd vaak voor in de uitgaven. Er rijden bij de eerste zonnestralen 3 verschillende ijswagentjes bij ons door de straat, dit jaar pas 1x ijs gehaald à 5 euro, maar dat was wel in maart. Krijgen we een lange warme zomer dan zal ik vaker aan de bel hangen...
      1e paasdag naar een rommelmarkt geweest, 8 euro uitgegeven, waaraan? Een grote kunststof badeend (onze badkamer wordt verbouwd, het bad gaat er binnenkort uit), een pyamabroek (ik slaap naakt), 2 klemmen voor in mijn haar (heb ik meer dan genoeg) en nog wat dingetjes die ik wel 'echt' nodig heb.
      Ik zal eens kijken hoe ik die uitspattingen kan minderen.
      Misschien moet ik mijn doel wat bijstellen. Bijv. deze maand 250 euro sparen en het saldo met 250 euro opkrikken. Dan is het nog steeds minder dan gebruikelijk maar we sparen toch en hebben we wat meer ruimte voor de verjaardagen enzo.
      Bedankt voor je reactie, ik kan er zeker wat mee!

      Verwijderen
  3. Waarschijnlijk een inkoppertje: boodschappenlijst maken en niets meer meenemen dan dat daarop staat. Dat betekend dus thuis al bedenken wat er wordt gegeten en goed de kasten nakijken wat je (echt) nodig bent. En 1 keer in de week boodschappen halen kan ook schelen in de kosten van/door alle verleidingen die zo mooi op ooghoogte liggen te schreeuwen om meegenomen te worden.

    Als ik jouw reacties lees op de voorgaande tips weet je het eigenijk best wel maar moet je het voor jezelf even (weer) scherp krijgen.

    Succes en zorg dat je niet omkomt van de hoger ;-)
    WG

    BeantwoordenVerwijderen