Versier elke dag met een lintje!

dinsdag 1 mei 2012

The day after...

Koninginnedag zit er weer op. Wat een feest!!! Het is jaren geleden dat ik Koninginnedag in de binnenstad van Amsterdam vierde, het was dan ook best een beetje spannend om weer op te gaan in de mensenmassa. Maar wat viel het mee zeg!

Koninginnedag is voor mijn familie altijd een speciale dag geweest. Mijn vader was jarig op Koninginnedag, dat was dubbel feest. De dag begon altijd met taart, daarna naar de kindervrijmarkt, een ritje in de draaimolen, een pannenkoek bij de scouting en dan naar huis met al je nieuw gekochte schatten om er met neefjes en nichtjes mee te spelen.
Toen ik ouder werd, ging ik jarenlang vanuit de stad na de Koninginnenacht op visite bij mijn ouders. Ik was dan net op tijd voor de ochtendkoffie en een stukje taart. Dan de hele middag slapen om 's avonds fris en fruitig de oma's te ontvangen.
Sinds mijn vader is overleden heeft deze dag een rouwrandje. Het blijft leuk maar de jus is eraf. Ik zie mijn moeder elk jaar weer stuntelen. Ik heb dan ook een beetje de taak op me genomen haar op deze dag uit huis te krijgen en 'een beetje aan het werk te zetten' om haar zinnen te verzetten. Dit jaar werd het dus Koninginnedag in de binnenstad.

Op 29 april was het al ontzettend druk in de stad. Naast de altijd aanwezige toeristen, het wekelijkse koopzondagpubliek en het pre-koninginnedaggedruis waren er ook veel Ajaxieden op de been om hun cluppie kampioen te zien worden. Gelukkig duurt dat nog een weekje en daarom waren de hooly's nog wat tam in het feesten. Dat maakte dat er een gemoedelijk sfeertje in de stad hing.
Rond 18:00 kwam ik aan op mijn werk. Met mijn moeder zou ik de nacht doorbrengen in het appartement boven de winkel om om 06:00 koninginnedag te beginnen met onze staplek te verdedigen. Ik heb de Westertoren nog 12 uur horen slaan maar daarna ben ik naar bed gegaan. Waarschijnlijk waren we een van de weinige want op de grachten begon het oranjefeest toen pas echt op gang te komen. Niets van meegekregen, dat is het voordeel van een achterhuis, je hoort in de binnentuinen helemaal niets.
05:00 ging onze wekker. Vanaf 06:00 mag je verkopen dus we wilden fris en fruitig aan de dag beginnen. Lekker douchen, een ontbijtje en dan opbouwen. Buiten was het angstvallig stil. Geen mens op straat. Heel anders dan 6 uur daarvoor. Het leek wel of Koninginnedag was afgelast en wij dat nieuws even gemist hadden.
We hebben het een uurtje of wat aangekeken en rond 08:00 begon de beweging op straat terug te komen. Tafeltjes werden neergezet, verhuisdozen en kledingrekken kwamen tevoorschijn en ook het zonnetje kwam langzaam achter de klok- en trapgeveltjes vandaan.

Van 09:00 tot 17:00 hebben we heerlijk in de zon gezeten, onze waar verkopen.
Het was ontzettend druk, de stroom mensen hield niet op. De hele Prinsengracht was bezaait met oranje uitgedoste mensen, de een nog mooier of gekker dan de ander. Van de Rozengracht richting Elandsgracht en omgekeerd liepen hordes mensen die vooral vrolijk en gezellig waren. Ook in de gracht was het ontzettend druk met boten, keiharde muziek en dansende mensen. Leuk om naar te kijken, het luisteren was wat minder, ik voel mijn trommelvliezen nog...
Normaal gesproken heb ik een hekel aan horders mensen en ik zou me er niet zo in mengen maar zo achter ons kraampje vond ik het mega. Ik heb echt genoten!


We hebben een leuke omzet gedraaid, zeker te danken aan het prachtige weer (mensen zijn dan echt een stuk guller), maar ook doordat we de WC opengesteld hadden voor 1 euro per plasje. Daar werd héél veel gebruik van gemaakt. De buren waren er mee begonnen, maar alleen dames mochten daar komen plassen, de heren werden naar ons doorgestuurd. Buurvrouw wilde geen bril- en overderandplassers. Gelijk heeft ze, het is haar privetoilet. Ons bedrijfstoilet wordt elke week chemisch gereinigd dus 1 of 2 potmissers maakt dan niet echt uit. Voordeel voor ons was dat mannen niet zoveel werk hebben op de pot en de rij dus best snel gaat, waardoor meer omzet. Ook vrouwen kwamen bij ons plassen omdat het zo gezellig in de rij was. De langste rij die we hadden waren 9 mensen. Ik heb vaak gehoord dat er vooral voor vrouwen eigenlijk geen voorzieningen waren. Voor mannen stonden er wel pisbakken en er zal vast weleens een hoekje of gracht opgezocht zijn. Maar vrouwen konden nergens terecht, niet eens in de cafés. Een euro werd dus dankbaar betaald. En iedereen vond het een leuk initiatief en gaf ons groot gelijk op deze manier nog een leuk centje te verdienen.

Zelf heb ik geen stap gewaagd op de vrijmarkt. Te druk, haha! En dus ook niets gekocht, ik had dit jaar geen wensen.Alleen een leuke dag zonder al te veel gedoe en vooral geen agressie. En dat is zeker gelukt!
Volgend jaar weer!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen