Versier elke dag met een lintje!

vrijdag 31 augustus 2012

Salsa, Rum & Sigaren

Eén keer raden waar wij deze zomer op vakantie zijn geweest. Juist, Cuba! De rum was niet aan te slepen, een cocktail bestond voor driekwart uit rum, en voor iemand die niet drinkt is dat wel even slikken. De salsa zit nog in mijn heupen en de sigaren? Nee, dank je!
Ik zal jullie niet vervelen met mijn vakantieverhalen. Bedenk een bountyeiland, palmbomen, cocktals en een heleboel zon en je hebt een aardig idee van mijn vakantie.

Toch was er ook een andere kant aan de hagelwitte stranden, een oceaan in de mooiste kleur blauw die ik ooit heb gezien, de pastelkleurige huisjes en de meest fantastische Amerikaanse sleeën. De armoede, het gebruik van overmatig veel plastic bekertjes en de scheidslijn tussen de Cubanen (met hun eigen munt die veel minder waard is dan de toeristenmunt) en de 'buitenlanders'. Supermarkten waar maar een enkel artikel verkrijgbaar is, afgezien van de rum want die vind je daar in overdaad. Mensen in de rij voor wat vlees. Een ijsje? Bij Coppelia staan ze rijen dik uren te wachten tot ze erin mogen. De toerist mag doorlopen naar een eigen sectie, hebben we maar niet gedaan, het voelde wel heel erg vreemd al die voorkeursbehandelingen...
Voor een extra cuc kreeg je een hoop gedaan, van de toeristen moeten ze het hebben op Cuba.

Een prachtig land, hele aardige mensen en zeker geschikt om eens lekker te relaxen. Alleen al de beperkte keuze in de supermarkt. Voor mij heerlijk, even niet hoeven kiezen uit 20 soorten tandpasta of regular-light-cherry-caffeinevrij-lemon-zero-vanille-Amerk-ES-cola. Nergens reclame dus geen schreeuwerige borden langs de weg met de goedkoopste smartphoneabo's, de nieuwste herftmode of de uitgebreidste uitvaartverzekering. Zowat geen internetverbinding en mobiel bellen is bijna onbetaalbaar (2 weken geen schoonmoeder aan de lijn, relax!;)). Geen kranten dus altijd goed nieuws. Verkiezingen, 'què'? De baby van Barbie, ´quien´? Orkaan Isaak die eigenlijk een tropische storm was maar het nog niet haalde bij onze Nederlandse zuidwesterstormen. Dit was echt relaxen!
Maar na twee weken kreeg ik toch wel weer honger naar informatie. En ik wilde ook wel weer consuminderen, geld terugacties spotten en vooral mijn eigen gedoetje om me heen. Nou ik heb het geweten, zit alweer lang en breed in de ratrace en dan moeten school en werk nog beginnen.

De tuin ontploft, lekkage in de slaapkamer precies boven het hoofdkussen van Barbarossi, remleidingen van mijn autootje stuk, en de badkamer nog steeds niet af...
Maar dit keer doe ik alles op mijn gemakje, met de salsa nog in mijn achterhoofd, mañana, mañana!
 

1 opmerking:

  1. Eigenlijk zou je dat rennende 'poppetje' in de ratrace even op pauze moeten kunnen zetten en het vakantiegevoel terughalen :-)

    BeantwoordenVerwijderen