Versier elke dag met een lintje!

woensdag 19 september 2012

Dilemma

In 2011 betaalde ik voor 2 personen 275 euro aan ziektekosten met een eigen risico van 170 euro, wij hadden toen geen extra eigen risico. 
In 2012 zijn we overgestapt en nu betaal ik 225 euro voor 2 personen met een verhoogd risico van 430 euro p.p. De 50 euro verschil zet ik elke maand op een spaarrekening. Tot nu toe (even afkloppen!) hebben we nog niets hoeven claimen dus de inmiddels 9x50 euro kunnen we vast in onze eigen zak steken en niet naar de zorg doorschuiven.

Maar nu zit ik met een dilemma. In 2011 ben ik geopereerd, kostte me 170 euro, de rest werd vergoed. In 2012 heb ik het eigen risico maximaal verhoogd omdat ik de volgende operatie een jaartje wilde uitstellen, even mijn lijf tot rust laten komen. Maar nu de zorgpremie en het eigen risico in 2013 omhoog gaan ga ik dan zoiezo 350 euro voor deze operatie betalen. Hou ik daarbij mijn verhoogde eigen risico dan komt daar nog eens 430 euro bij. Verlaag ik het eigen risico dan ga ik maandelijks weer meer premie betalen, bovenop de verhoging die zal worden doorgevoerd.
Wacht ik nog een jaar en ga ik voor 2014 dan zal het me waarschijnlijk alleen nog maar meer geld kosten, ik zie nl. niet gebeuren dat de zorgpremie ooit nog verlaagd zal worden.
Keuzes, keuzes: laat ik me toch nog voor 2013 opereren, na 2013 of helemaal niet? Die laatste is de goedkoopste optie maar zeker niet de beste...
 
Jeetje, je zal maar echt ziek zijn...!

4 opmerkingen:

  1. lastig! en helaas weet je vaak pas achteraf waar je goed aan gedaan zou hebben, als er echt iets aan de hand is. succes iig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan vanavond de cijfertjes naast elkaar leggen. Bedankt!

      Verwijderen
  2. Ik snap je dilemma maar ik werd pas echt geraakt door je laatste zinnetje. Ik heb geen keus. Ik ben elk jaar mijn verplichte eigen risico kwijt + natuurlijk de premies en daarnaast nog de verschillende eigen bijdragen en de kosten van dingen die niet meer vergoed worden. En daarop bezuinigen is eigenlijk geen optie. En dit geldt voor zoveel mensen die chronisch ziek zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, daarom schreef ik het ook. Ik zit nu in een soort luxe positie, maar ik begrijp heel goed dat dit voor velen niet van toepassing is. Ik hoop dat er een plan komt waarbij de premies weer gebruikt gaan worden waar ze eigenlijk voor zijn, om mensen beter te maken of in leven te houden. Sterkte!

      Verwijderen