Versier elke dag met een lintje!

donderdag 18 oktober 2012

Overstapkriebels 2012

 
Hier schreef ik er al eens over en nu er alweer een jaar bijna om is begint het kriebelen opnieuw.
Voorheen wilde ik wel overstappen maar hield al het uitzoeken me zo tegen dat van de voornemens weinig terecht kwam.
Of het nu door de crisisberichten komt, de verhoging van BTW en allerlei andere ongein of door de massale toestroom van hulpvragenden bij mijn vrijwilligersbaan (nadat we weken hebben zitten duimendraaien), inmiddels heb ik me voorgenomen toch een aantal zaken te gaan vergelijken.
Ik begon met het opschrijven van een aantal posten die wel wat minder zouden kunnen, zoals de zorgverzekering en het internetabonnement.
Inmiddels heb ik 11 posten waar misschien wel wat te halen valt. Eigen aan mij is dat ik ze graag alle 11 meteen wil tackelen en het liefst vanavond klaar wil zijn. Laat ik dat nu eens niet doen...
Ik geef mezelf 11 weken de tijd, dan ben ik precies voor 2013 begint klaar. De meeste posten lopen langer dan een jaar en dus kan ik me beroepen op de Wet van Dam. Bedrijven mogen een contract niet meer zomaar verlengen en moeten je hierover inlichten. Dat is fijn want dan heb je meteen een reminder om de zaken aan te pakken.
 
Plan van aanpak:
  • Elke week één post aanpakken en deze ook zoveel mogelijk afhandelen,
  • Vergelijken van niet meer dan 3 aanbieders om niet gillend gek te worden,
  • Gebruik maken van vergelijkingssites, ook niet allemaal, om bovenstaande reden,
  • Niet over een nacht ijs gaan en niet meteen beslissen, er zijn meer mensen in huis die inspraak hebben(of ze willen of niet ;))
  • Nagaan of er bij de overstap nog iets te halen valt, klinkt niet leuk maar wat moneymilionairparels of een ander welkomstkadootje is nooit weg,
  • Plan van aanpak bijhouden op dit blog om stappen na te kunnen lezen en resultaten zwart op wit terug te kunnen zien,
  • Het is geen moeten, het mag wel leuk blijven...
 
Week 1: Alice/Tele2 en een stukje KPN
Laat ik bij de A beginnen. Deze eerste week neem ik Alice onderhanden. Na het stukje van Zuinigaan over Alice/Tele2 bedacht ik me dat het idd misschien wel een idee is om eens wat tarieven naast elkaar te leggen. Omdat we tv afnemen van KPN zal ik deze hier ook in meenemen.
  1. Op dit moment betalen we voor internet, bellen en tv ongeveer € 45,- p.m. Hiervoor hebben we de standaard tv zenders, prima internet en bellen met de vaste telefoon doen we, maar weinig. Bovendien kunnen we op 3 tv's tv kijken.
  2. Volgens de site van Ben Woldering is Tele2 op dit moment het goedkoopst. Voor het eerste jaar betaal je €375,-. Met dit pakket kun je maar op 1 tv kijken, een 2e decoder is in ons geval nodig dus komt er nog 12x €5,- + €9,95 verzendkosten bij. Totaal voor 1 jaar is dan in ons geval €444,95 + wat belkosten.
  3. Stappen we over naar Telfort dan betalen we 12x €34,50, 12x €4,- voor een extra decoder + €25,- administratiekosten. Samen goed voor €487,-, + wat belkosten. Een optie is vast bellen eruit te gooien, dan zijn de kosten €432,-, maar dan zullen we onze mobiele bundels moeten verhogen. En ik vind het best fijn dat ik thuis bereikbaar ben, hoef ik niet te pas en te onpas aan dat mobieltje te hangen :)
  4. Een optie die ik ook nog heb bekeken is Canaldigitaal met een lokkertje van €150,- teruggave maar dat was zo'n onoverzichtelijke site daar ben ik niet in verder gegaan.
  5. Blijven we bij ons oude pakket van KPN/Tele2 dan kost het ons €540,- incl. belkosten.
Bij deze contracten is het wel zo dat je eind volgend jaar weer naar de tarieven moet kijken omdat je als ze je hebben binnengehaald niet meer van die leuke voordeeltjes gebruik kunt maken en de goedkoopste aanbieder dan ineens de duurste blijkt te zijn.

Om mijn plan van aanpak trouw te blijven zal ik vanavond een 'gezinsvergaderingetje' houden en zeggen dat de keus is gevallen op Tele2 haha!

 

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook Tele2. Bevalt wel goed, hoewel het internet er soms wel uitligt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zitten bij UPC en betalen meer :-( maar daar ga ik straks weer aan sleutelen! Mijn eerstkomende actie word mijn zorgverzekering uitbreiden met een extra pakket á 13,50 pm. omdat ik van plan ben acupunctuur te ondergaan wat dan voor 80% vergoed word.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zorg verzekeraars vergeljiken is nog een hele klus .
    (k was bij Ditzo ( 129,euro pm. ( als je single bent.
    Nou vond ik wel goedkoop maar weinig te besteden voor de tandarts.
    Maximaal 500 ( dus overgestapt naar het Achmea. ( daar heb je meer keus. groetjes Tamara(

    BeantwoordenVerwijderen