Versier elke dag met een lintje!

maandag 22 oktober 2012

Stil...

...werd ik van het bericht van het zoveelste gezinsdrama. Ditmaal een gezin uit Schalkwijk.
Volgens nieuwe berichten zou de vader het gezin hebben omgebracht vanwege financiƫle problemen.

Als ik om me heen kijk zie ik mensen strubbelen met in- en uitgaven. Kleine en grote bedragen komen voorbij. Ik hoor en zie dat mensen van wie het water aan de lippen staat in staat zijn tot dingen die je niet verwacht. Bij onze schulddienstverlening hebben mensen tegenwoordig een korter lontje, laten bedreigingen vallen en willen graag hun schuldvraag meteen opgelost hebben.

Wat zou ik doen als ik geen uitweg meer zie... Geen idee. Wat zou mijn partner doen, zou ik dat kunnen inschatten? Ken ik hem zo goed als ik denk? Ken ik mezelf wel?

Deze vragen en de gebeurtenis in Schalkwijk zetten mij wel met beide benen stevig op de grond. Schreef ik eerder nog over een mooier, groter huis maar met hogere lasten, nu denk ik laat maar. Want wie kan mij garanderen dat wij onze banen houden? Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer denken 'dat gebeurt mij niet', maar zou je jezelf de vraag kunnen stellen 'waarom zou het mij niet kunnen overkomen?'. Mijn man heeft inkomsten uit 3 banen, daar zou best iets in kunnen veranderen (hoop het natuurlijk niet, AFKLOPPEN!!!)

Nog even en dan is onze auto afbetaald. Lekker weer wat meer te besteden. Aan de andere kant gaat onze zoon naar het middelbaar onderwijs, en de aanmelding voor de orthodontist is ook al binnen. De vastelasten worden hoger en het gewone leven ook. Wat erin komt gaat er vaak meteen weer uit. Misschien doemdenkerigheid maar i.i.g. geen kwestie van je kop in het zand steken.
Wij hebben veel geld in ons huisje gestoken dat we bij een evt. verkoop er niet uit zullen krijgen. Het mooie nieuwe huis zal ook helemaal moeten worden opgeknapt, maar een bank financiert tegenwoordig alleen nog maar het aankoopbedrag, de kluskosten niet... Een groter en duurder huis betekent ook hogere gemeentelijke lasten die vaak pas later onder de aandacht komen.

Kijk ik om me heen, dan zijn wij heel gelukkig. Geen schulden, en uitgaven die echt nog wel een tandje lager kunnen. Een fijn huisje dat zo goed als af is maar waar we niet genoeg van genieten omdat we nog zoveel willen...

Laatst las ik bij haar over je persoonlijke luxepunt. Ik heb het boek ook gelezen maar waarschijnlijk heb ik hier overheen gelezen, het zei me in ieder geval niets ;). Ik moet maar eens op zoek gaan naar mijn luxepunt. De balans tussen geld/uitgaven en geluk loopt bij mij nog niet echt lekker. Misschien komt dit door mijn verleden. Nooit erop vertrouwen dat wat je hebt ook zal blijven, dus raak er maar niet aan gehecht...

Deze week maar eens op zoek naar mijn persoonlijke luxepunt!

2 opmerkingen:

  1. Wel zo verstandig om in je huidige huis te blijven :)

    Die gezinsdrama's... Hoe erg moet je in de shit zitten, wil je geen uitweg meer zien en zulke dingen doen. Wat is nu het aller-aller-ergste dat je kan overkomen. Dat is erg, maar toch niet onoverkomelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik schrik ook altijd weer van dit soort gezinsdrama's. Maar ze zetten je er wel toe aan de balans nog eens op te maken...

    BeantwoordenVerwijderen