Versier elke dag met een lintje!

woensdag 3 oktober 2012

Uit de oude (huishoud)doos...

Vroeger deden mijn ouders het veel: de oogst uit de moestuin blancheren en invriezen. Ik weet dus wel hoe het moet maar het is in de loop van 30 jaar in de vergetelheid geraakt. We hebben geen moestuin meer, kunnen elke dag vers kopen en grote hoeveelheden slaan we niet in.
Tot ik van de week een dag eerder gekochte stronk broccoli in lichte staat van ontbinding vond in de groentela. Het was woensdag en de stronk zou pas de maandag daarop gegeten worden. Teruggaan naar AH voor 85 cent, daar had ik geen zin in al heb ik er vertrouwen in dat ik zo een nieuwe stronk mee zou krijgen.
Wat dan? Zo in de vriezer gooien, dat wordt papperig. Dan maar meteen de broccoli opeten was ook geen oplossing, dan zou de al zo strak geplande weekeetplanner in de knel komen.

Tot ik op het idee kwam om te blancheren, misschien denk jij hier meteen aan maar ik dus niet...
Opgezocht in de 19e druk van het in 1910 uitgegeven Kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool vond ik de bereidingswijze. "Groenten in een grote pan water aan de kook brengen, enkele minuten koken, afgieten en af laten koelen in een vergiet. Voorbewerking voor het diepvriezen". Zo simpel!!! (dat stond er niet, dat vond ik :))

De ingevroren broccoli smaakte heerlijk maandag, lekker knapperig, op de dag van de planning èn niets onnodig weggegooid.
Ik heb de smaak letterlijk en figuurlijk te pakken. Vandaag kocht ik dan ook de grootste bloemkool die ik kon vinden en waar we na het blancheren zeker nog een keer van kunnen eten zonder iets weg te hoeven gooien (dat deed ik voorheen met de gekookte restjes...) En om het nog zo lekker ouderwets te maken, vandaag ook op het menu: een kruimig aardappeltje en draadjessuddervlees!

Welke vergeten tip uit de oude (huishoud)doos gebruik je nu weer volop?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen