Versier elke dag met een lintje!

dinsdag 9 oktober 2012

Vanavond...

weer een interessante uitzending van Koppen XL, om 22:40 op Eén, België.



`Ooit al bij stilgestaan dat je niet zomaar koopt wat je koopt? Meer nog 'als je boodschappen doet, word je een marionet in de handen van handige reclame- en marketingjongens', dat zegt althans de Engelse professor Alan Penn. Want, zegt hij: 'in elke winkel, van warenhuis tot kledingwinkel, zijn alle producten zo opgesteld met maar één doel voor ogen. Ze moeten zoveel mogelijk verkocht worden.' Koppen XL gaat op zoek naar antwoorden op de vraag: waarom kopen we dingen die we niet nodig hebben? We denken allemaal dat wat we kopen onze vrije keuze is, maar handelaars doen er alles aan om dat te beïnvloeden. Elektrozaken bijvoorbeeld gebruiken geuren. Want de geur van versgemalen koffie bij de koffieapparaten doet blijkbaar verkopen. Ook de juiste muziek heeft een invloed op ons koopgedrag. En de nieuwste trend is neuromarketing. Oorspronkelijke titel: 'Consommateurs pris au piège', een reportage van France Télévisions.´

1 opmerking:

  1. Klinkt interessant. Gelukkig ben ik weinig te vatten voor die taktieken. Ik winkel met een boodschappenlijstje en koop (bijna) niks dat ik niet direct in die week nodig heb. De enige uitzondering is wasmiddel, daarin kijk ik wel altijd vooruit

    BeantwoordenVerwijderen