Versier elke dag met een lintje!

dinsdag 11 december 2012

Ik heb het gedaan!

In het kader van de goede voornemens heb ik er van het weekend al een kunnen uitvoeren. Hoewel, dit was ook een van de voornemens voor 2012 dus òf ik ben heel laat, òf ik ben heel vroeg... Maakt niet uit, ik heb 'm uitgevoerd en daar gaat het om.
Donderdag heb ik me nl. aangemeld bij Thuisafgehaald.nl. Op deze site kun je je als kok of als afhaler (of beide) van maaltijden aanmelden. Ik heb me aangemeld als kok. Je maakt dan een maaltijd waarop mensen kunnen inschrijven en deze op een door jou bepaalde dag en tijdstip komen afhalen.
Het is een heel leuk concept, je kunt lekker voor een ander koken, contacten opdoen en misschien nog wel iets bijverdienen.

Het leek me ontzettend leuk hier eens aan mee te doen. Ik zag een item over de site al eerder bij DWDD en laatst weer bij 10x beter (overigens een hééél leuk programma). Maar ik ben een zeikerd, zie altijd beren op de weg. Wat als mensen ziek worden van mijn eten, wat als het niet lekker is, ik moet wel een leuke, pakkende profielnaam hebben want Morgensterretjes catering is natuurlijk not done. En dus werd het plan op de lange baan geschoven.
Tot ik een vrouwtje van de Schulddienstverlening op de site wees. Zij had ooit een cateringbedrijf gehad en wilde best wel weer aan de slag. Alleen had ze alle kookspulletjes moeten verkopen en opnieuw beginnen was nu niet aan de orde. Eerst uit de schulden...
Ze miste het koken enorm. En ik miste een goede Surinaamse toko in de buurt. 1+1=2 dacht ik, zij lekker koken en wij lekker eten. Helaas ben ik haar nog niet op de site tegengekomen...
Maar mij kun je nu daar dus wel vinden, yeah! Want waarom zou ik het een ander aanbevelen en er zelf niets mee doen? Weg met die beren, aan de slag! Want koken/eten moet je toch.

Ik bedacht een gerecht voor zaterdag, maakte een pakkende profielnaam aan en zette mijn gerecht op de site; kip, rijst, boontjes, komkommer in zuur en kroepoek. 4 porties à 4,50. Geen idee of het zou lopen, maar binnen 2 uur waren al 2 porties gereserveerd. En vrijdag werden de laatste 2 porties 'verkocht'. Wat leuk, net begonnen en nu al uitverkocht!
Ik kocht voor 8 personen ingredienten en was hiervoor rond de 10 euro kwijt. Heb nog getwijfeld of ik nu ook gewoon de Euroshopper zou nemen maar ja, waarom niet, het smaakt mij anders ook en ik ga er natuurlijk geen geld bijleggen.

De hele dag ben ik er mee bezig geweest. 's Morgens de kip in de marinade, boontjes vast schoonmaken, komkommer in het zuur leggen, de kroepoek verdelen. En oja, ook de keuken meteen maar een sopje gegeven want ja, ik vind het allemaal wel oké, maar het idee van vreemde mensen in mijn keuken was wel een sopje waard.
Zou uiteindelijk niemand zijn maaltijd komen ophalen dan had ik er in ieder geval een schone keuken aan overgehouden.

Maar stipt om 17:30 stond er een onbekende met tupperware onder haar arm op de stoep. Een bakje mee, dan is het vast goed volk. En ook de tweede afhaler stond snel aan de deur. Binnen 15 minuten was ik 4 maaltijden armer, 8 euro rijker en kon ik met man en kind zelf ook nog aanschuiven. Leuk hoor! En gelukkig, zo'n eerste keer geen illusie armer maar een ervaring rijker!

 
Nu eens bedenken wat we komend weekend kunnen gaan eten...

Update: de afhalers lieten in een reactie weten erg van het eten gesmuld te hebben. De een zei ga zo door, de ander had lovende woorden maar een kleine aantekening op de boontjes; deze waren wat te gaar. En dat klopte, vond ik zelf ook. Ik heb altijd ruzie met die dingen, dan weer te rauw, dan weer te gaar.
Rare snijboon die sperzieboon!

2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk dat je stap hebt gewaagd! Heel veel succes en plezier met dit prachtinitiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zeg om dit te lezen, eerst heel veel succes er mee !
    En wat herkende ik mezelf in je verhaal, heb ik gisteren toch zomaar een etsy winkeltje geopend, dacht het moet er nu maar eens van komen!

    BeantwoordenVerwijderen