Versier elke dag met een lintje!

woensdag 16 januari 2013

De CV dokter


In oktober had ik al eens geschreven dat ik wilde overstappen van energiemaatschappij. Een besparing van 33 euro per maand laat ik natuurlijk niet liggen.
De overstap ging prima. Ik kreeg de jaarnota van Greenchoice in oktober en ontving zelfs wat geld terug. De overstap zou pas plaatsvinden op 1 januari 2013, en dus betaalde ik nog 2 maanden door aan Greenchoice.
Op 1 januari ging ik idd. over naar de nieuwe collectiviteitsmaatschappij. Allemaal prima verlopen dus.
Vandaag kreeg ik een 2e jaarnota van Greenchoice, van de periode na de 1e jaarnota, 19 oktober 2012 tot 1 januari 2013. Pfff, dat is schrikken! Naast de 2x 167,- aan maandbedragen van nov. en dec. die ik al betaald had moet ik ook nog 175,- bij betalen! Ik heb de rekening helemaal uitgepluisd en het klopt, ze hebben er recht op. Wij hebben in 2 maanden en 11 dagen 538 m3 verstookt aan gas. Over een heel jaar verbruikten we vorig jaar 1731 m3. Blijkbaar verbruikten we de afgelopen 2 maanden al bijna 1/3 van de totale gasafname, terwijl het niet eens zo koud was buiten.
Nu het echt kouder is geworden zullen we al snel ook het 2e deel opsnoepen ben ik bang...
Zouden we dan in de zomer echt zoveel minder gas verbruiken? Alleen voor heet water en koken???

Om toch de kosten van gas nog meer te drukken (we douchen al minder lang, ik kook het water voor met de waterkoker (al zou dat niet minder gas kosten maar wel meer energie), maak schoon met een vochtige doek en geen dampende hete emmers water, heb veel isolatiemaatregelen aangebracht enz.) heb ik vannacht het advies van de CV-dokter opgevolgd.

De CV-dokter zag ik voorbij komen bij Kassa Groen. Een van zijn tips was de thermostaat 's nachts op 12 of 13 graden te zetten, en niet op de 15/16 graden zoals altijd wordt aangeraden. Ik had daar altijd mijn bedenkingen bij. Zo lijkt het mij dat wanneer de temperatuur zo laag is in huis dat de cv dan volop moet stoken om weer naar de 20 graden voor overdag te komen, terwijl als je de temperatuur 24 uur constant houd de cv maar steeds een beetje gas bij hoeft te geven. Of zie ik dit nou echt verkeerd?

In ieder geval heeft de cv het vannacht een stuk kouder gehad en hebben we er niets van gemerkt. Om 08:00 uur was het ook weer lekker warm in huis. Wat betreft de temperatuur dus niets te klagen, nu nog de gasrekening verbeteren.

Wat denk jij (42 volgers en vast veel meer meelezers), bespaar ik meer door de thermostaat constant te houden of heel laag en dan weer hoog te zetten...


10 opmerkingen:

  1. Meer door minder16 januari 2013 om 11:51

    Als je een redelijk geïsoleerd huis hebt maakt het denk ik niet echt veel uit. De cv zal bij 15/16 graden waarschijnlijk alleen aanslaan als het in de nachts extreem koud wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van het gasverbruik klopt wel... In de 5 koude wintermaanden gebruik je ongeveer 80% van al je gasverbruik van het hele jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is fijn om te weten! Hopelijk blijft het dan bij dit weekje vorst...

      Verwijderen
  3. IK denk dat het er aan ligt wat voor een soort huis je hebt. Wij wonen in een huis uit 1981 en we zetten en steeds hoger (overdag) en lager (snachts), maar mijn schoonouders wonen in een goed geisoleerde nieuwbouw woning en die houden (zoals geadviseerd) hun temperatuur constant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jutvrouw en couponer: dat denk ik eigenlijk ook. Heb de nachttemp. nu op 13 staan. De laatste tijd ben ik 's nachts vaak wakker. Ik zal eens kijken hoe koud het nou echt wordt 's nachts. Dan kan ik de temperatuur altijd nog aanpassen. Leuk dat jullie reageerden!

      Verwijderen
  4. heb echt geen flauw idee met de CV hoe dat zit.
    Ik wil er ook beter op gaan letten en ben al begonnen na 23.00 de was aan te zetten zodat ik vaker gebruik maak van voordelig tarief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij gebruik je bij het wassen de cv niet, het koude water wordt toch opgewarmd door electriciteit?
      Het is wel goedkoper in electriciteit als je in de daluren wast, al heb ik ook gelezen dat als je een dubbele meter hebt dat je daan weer meer voor het hoge tarief betaald dan bij een enkele meter. De korting die je dus krijgt voor het wassen tijdens dal, doe je weer teniet bij gebruik van hoge energie zeg maar. Snap je het nog?

      Verwijderen
  5. Wij zetten de verwarming op 15 graden 's nachts, en tot nu toe was de laagste temperatuur die we hadden de volgende ochtend 16 graden, en was de verwarming 's nachts dus waarschijnlijk niet aangeslagen. In ons geval zou het dus niets uitmaken, of hij nou niet aan slaat voor 12 graden of voor 15 graden, hij slaat toch niet aan... of zie ik dat verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij kun je de thermostaat s'nachts rustig laag zetten.
    Ik zelf overdrijf een beetje en zet deze altijd op 6 graden.Dat doe
    ik ook als ik bijvoorbeeld een paar dagen weg ben en er is niemand thuis.
    Het enige dat ik wil vermijden is dat er ergens iets bevriest.
    Maar tot nog toe was de kamer bij het opstaan nooit kouder dan 14 graden.
    En....mijn gasverbruik is verassend laag! Ik moet wel eerlijk bekennen dat wij graag een trui aanheben en dan kan de temeperatuur
    savonds gerust op 18 graden.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. CV dokter is een naam waar Joep van de Ven niet zo over te spreken is, maar dat terzijde. De VARA heeft hem gevraagd om een invulling te geven aan hun groene variannt van Kassa en naar mijn overtuiging heeft hij erg z'n best gedaan zijn ervaringen over te brengen. Om een wat completer beeld te krijgen van waar hij voor staat moet je maar eens kijken op www.cvtuning.nl

    BeantwoordenVerwijderen