Versier elke dag met een lintje!

donderdag 17 januari 2013

Incasso perikelen

Privé heb ik eigenlijk nooit te maken met incassokosten. De rekeningen worden automatisch betaald en zolang er genoeg geld op de rekening staat valt er aan mij niets extra's te verdienen. Ook zakelijk hebben we niets van doen met incasso's. Mijn werkgever vindt het klantonvriendelijk een incassoburo in te schakelen en dus gooien we er bij een na 6 maanden nog niet betaalde factuur nog maar weer eens een belletje tegenaan... Om moe van te worden...

Bij de schulddienstverlening is dit wel anders. Ik zie bedragen die 2, 3 keer over de kop gaan alleen vanwege de incassokosten. Een tandartsrekening van 15 euro die door de incassokosten in ene 60 euro is. Als je al moeilijk rond kan komen of schulden hebt en de bedragen worden alleen maar hoger, daar wordt je toch moedeloos van?

Nu is er per 1 januari een nieuwe wet van kracht gegaan die ervoor moet zorgen dat de incassokosten binnen de perken moeten blijven en dat er maar een klein percentage aan kosten in rekening gebracht kan worden. Helaas blijken er zoals altijd weer wat mazen in te zitten waardoor het voor de betaler toch weer duur uitvalt.
Nu mag men nl. al na 2 weken na een betalingsherinnering een boete opleggen. Dit is een bedrag van 40,-.
Ook mag men de boete op elk bedrag dat openstaat berekenen. Had je vroeger 2 rekeningen bij één eiser openstaan, dan werd dit bij elkaar opgeteld en werden daar incassokosten over berekend. Nu wordt over elke rekening afzonderlijk 40,- boete gerekend.

Een tip die we bij de SDV geven is altijd bellen. Neem contact op met de betreffende eiser. Zeg dat je niet kunt betalen en een afbetalingsregeling wilt treffen. Zo laat je zien dat je welwillend bent. Veel eisers willen best meegaan in zo'n regeling. Ze zien liever iets binnenkomen dan niets.

Zo belde ik met Greenchoice. Zij hadden een maand energie afgeschreven terwijl ik geen klant meer bij hen ben. Op advies van de klantenservice heb ik het bedrag gestoneerd. Toch kreeg ik hierna een mail waarin werd aangegeven dat ik niet had betaald en dat als ik niet binnen 2 weken betaalde over het openstaande bedrag incassokosten berekend zouden worden. Nou niet dus! Ik kijk niet voor niets Radar, Kassa en meldpunt! Weer bellen dus, en nu is alles geregeld. Jammer dat je er weer wat tijd aan moet besteden, maar alles liever dan een incasso terugdraaien!

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.
Vandaag in Meldpunt een kijkje in de incassokeuken,
19:25 uur, Nederland 2.
En ook bij Zembla op ned.2
om 21:15 uur.

Hot item blijkbaar! 







 

1 opmerking:

  1. Gelukkig hebben wij ook nooit te maken met incassobureau's. Zelf heb ik een aantal jaren geleden op een debiteurenafdeling van een bank gewerkt. Het klopt dat bedrijven liever een betalingsregeling met je willen maken want het geld moet toch binnen komen. Mensen zijn tegenwoordig veel lakser geworden met betalen van hun rekeningen. Om deze klanten achter hun broek aan te zitten moeten meer mensen in dienst worden genomen of een incassobureau worden ingeschakeld en ja, dat kost geld. Wel goed dat er een nieuwe wet is aangenomen voor de ze kosten.

    BeantwoordenVerwijderen