Versier elke dag met een lintje!

zondag 20 januari 2013

Straatje vegen

Toen wij bijna 11 jaar geleden in de straat kwamen wonen woonden er vooral oudere mensen. Hun huizen stonden te kust en te keur in de verkoop vanwege het vernietigende palenpestoordeel. De huizen waren veelal hypotheekvrij en zin in een kostbare verbouwing hadden ze niet. Voor ons dus de mogelijkheid om voor een habbekrats een nog naar geheel eigen inzicht te verbouwen (mooie makelaarsterm) eengezinswoning aan te schaffen.

De ouderen die zijn blijven zitten zijn op 2 handen te tellen. Waar ze wonen zie je meteen, schone ramen en een schoongeveegd stoepje. Heel anders dan dat van de gedeprimeerde, verlaten eenouder of de tweeverdiener die meer tijd besteedt op social media dan aan een goedemorgen voor de buurman, vrouw in dit geval. Hun stoepje is niet alleen vuil (vuurwerkresten van oud/nieuw 2011 liggen er nog), maar ook vol met onkruid. Struikelpartijen over graspollen gebeuren vaker dan je denkt.

Ik ben geen van beide. Ik hou mijn stoepje schoon op de momenten dat ik denk, nu mag het wel weer. Op nieuwjaarsdag, na een heftige herfststorm of in de lente, niets fijner dan in een waterig zonnetje de aankomende zomer verwelkomen.
Alleen heb ik dit keer een steekje laten vallen. Sneeuw... Niet opgeruimd...
Ik ben een beetje wars van die mensen die bij de eerste sneeuwvlok hun straatje alweer sneeuwvrij hebben. Zo'n prachtig witte laan, onderbroken door een ijverige senior die voor dag en dauw mij met zijn geschep en geveeg al voor de wekker heeft gewekt. Hoe vaak heb ik mijn kind niet moeten doen afstappen van de slee omdat we niet lekker verder konden sleeën vanwege zo'n open plek.

Maar sinds de afgelopen sneeuwval snap ik het wel. Het witte sneeuwdek is inmiddels flink aangestampt tot een gevaarlijk gladde ijslaag en bij elke stap naar buiten moet ik me aan de deurstijlen vasthouden (ik lijk wel een senior) om niet met kop binnen en kont buiten te liggen. Voor iedereen gevaarlijk maar vooral voor de ouderen.
Ik heb net geprobeerd de ijslaag weg te bikken maar dit is niet zo makkelijk hoor. De kunst afkijken van de buren kan niet, zij waren immers zo slim de sneeuw al eerder te verwijderen. En toen viel me iets op, want tot hoever ga je in je straatje? Doe je ook het stoepje van de buren, en van de buren ernaast, en/of sla je de buurman die je niet aardig vindt over?
Ik doe mijn buren aan de linkerkant. Hun voordeur is naast die van ons. Zij hebben volgens mij geen bezem want ik heb ze nog niet eerder onze stoep zien doen. Dus doe ik het maar, ben ik tenminste van de ergenis af.
De buurman aan de rechterkant woont verder weg, 2 grote ramen en een meter steeg verder. Bovendien is hij jong en kan het dus best zelf...
Mijn ijverige senoirenbuurman heeft blijkbaar ook zijn veeggrenzen; zijn eigen stoepje, die van de naaste buren en de buren 2 huizen verder. Verder niet. Logisch, je kunt nou eenmaal niet de hele wijk op je nemen. Maar toch vraag ik me af, ben ik niet aardig genoeg, zal ik wat vaker groeten of om een kopje suiker komen vragen? Zou hij dan ook mijn stoepje vegen...

Gebogen, bejaard vrouwtje veegt stoepje voor het huis.
Foto: Hollandse Hoogte

2 opmerkingen:

  1. Hier bij ons is het verplicht je stoep te vegen...
    Je kan er zelfs een boete voor krijgen als je het niet doet!
    De buren langs links zijn jonge mensen dus daar doe ik het niet,
    en die van rechts draaien hun hoofd weg ....er kan nog geen goeiemorgen af ondanks al onze moeite in het begin...Nu zeg ik ook
    niks meer ;( dus daar veeg ik ook niet...
    Wel heb ik verleden jaar bij een ouder koppeltje in de buurt geveegd
    omdat die man geopereerd was toen... nu kan hij het terug zelf , ik kan hem niet voor zijn ;)....
    Oudste zoon is bij mijn vader gaan helpen deze week....
    Hier is het terug goed aan het sneeuwen dus straks weer werk aan de
    winkel!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen