Versier elke dag met een lintje!

dinsdag 29 januari 2013

Verkeerde zuinigheid :(

Begin deze maand was ik in ene mijn ov-chip kaart kwijt. Nu ben ik altijd heel zuinig op mijn spullen dus was er best paniek. Alle jassen en tassen nagezocht maar niets gevonden. Zou ik hem dan toch verloren hebben? Kon het me gewoon niet voorstellen.
Dan maar laten blokkeren. Er stond nog zo'n 18 euro op en ik heb een automatisch oplaadgebeuren van 20 euro erop zitten. Maar blokkeren en een nieuwe pas zou 11 euro kosten. Beetje zonde van het geld als ik de kaart toch nog ergens zou terugvinden. Ik besloot niet te blokkeren. Ik was ervan overtuigd dat hij gewoon ergens in huis moest zijn, misschien achter de plint gevallen?
Af en toe checkte ik de mijnovchipkaart-site of er met mijn kaart was gereisd maar gelukkig was dat niet het geval. Dus liet ik het blokkeren voor wat het was, hij lag toch thuis...

Nou, niet dus! Want van de week werd er automatisch 20 euro van mijn rekening afgeschreven. Als dat gebeurt heb je dus je saldo opgemaakt en wordt de kaart opgewaardeerd. En ja hoor, blijkbaar is mijn kaart toch gevonden en heeft de vinder mooi 3 weken gratis op mijn kaart kunnen reizen. Ik kon precies zien van waar naar waar. Ziek was ik ervan!
Zo maar even voor ruim 15 euro verreisd met andermans kaart. En geen recht op teruggave. Het moet niet gekker worden.

Boos was ik, boos omdat iemand zo lullig is om niet netjes de kaart in een brievenbus te gooien maar er lekker zelf gebruik van maakt maar ook boos op mezelf dat ik zo knieperig was niet de 11 euro te willen betalen.
Die moet ik nu alsnog betalen, want inmiddels heb ik de ov natuurlijk wel stopgezet en een nieuwe aangevraagd. Dit keer zonder automatisch opwaarderen.
Wat zou ik er graag bij zijn om die persoon zijn gezicht te zien wanneer blijkt dat mijn kaart niet meer werkt!

Schrale troost, al die tijd dat ik mijn ov kwijt was heb ik gereisd met die van mijn zoon. Kindertarief, dus dat verzacht de pijn dan weer een beetje...

7 opmerkingen:

  1. Vervelend dat een ander jouw OV-chip gebruikt, maar ook niet netjes dat jij op verkeerd tarief reist.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  2. h snap helemaal je boosheid! Ook belachelijk dat het zo duur is om je kaart te laten blokkeren! Ik vind dat dat gewoon gratis service moet zijn!!!
    Jammer, dat de vinder niet eerlijk is geweest. Maar op de kaart reizen van je zoon met korting, terwijl je daar geen recht op hebt, is ook niet helemaal eerlijk toch? Sorry, moest het even zeggen....snap wel dat je het gedaan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. WG en sjoukje; jullie hebben helemaal gelijk hoor, al zou ik ter verdediging van mezelf willen zeggen dat ik niet op de hoogte was van die kinderkorting. Die korting had je altijd wel op de roze strippenkaarten maar de ov van mijn zoon ziet er precies hetzelfde uit als die van mij. Het was dat mijn collega me erop wees (zij reist wel altijd met haar zoons kaart) anders had ik het nooit geweten. Nu reis ik dus voorlopig met de kaart van mijn man, dan betaal ik wel het juiste tarief.

      Moet wel zeggen dat je op deze manier er wel achterkomt hoe fraudegevoelig die ov eigenlijk is.

      Verwijderen
    2. Het is inderdaad best fraudegevoelig. Maar er wordt ook wel zo nu en dan gecontroleerd hier en dan krijg je een flinke boete. Goed dat je nu de kaart van je man pakt!

      Verwijderen
  3. Wat asociaal inderdaad om zo maar andermans kaart te gebruiken inderdaad. Dat is geen eerlijke vinder.

    BeantwoordenVerwijderen