Versier elke dag met een lintje!

zondag 10 maart 2013

marktonderzoek

Vanaf dat ik een klein meisje was doe ik al mee met marktonderzoeken. Vóór het internettijdperk was zo'n onderzoek vooral 'live'. Ik kan me het statige pand op de Koninginneweg nog goed herinneren. Dan werden mijn zus en ik met andere kindjes in het ene kamertje vermaakt terwijl mijn moeder met nog een aantal huismoeders in het andere kamertje van de nieuwste Duyvis nootjes proefde of een nieuwe uitvinding als voorgesneden blokjes kaas mocht uitproberen.
Zelf mochten we ook weleens meedoen, toetjes proeven bijvoorbeeld. Ik zie ze nog staan, al die toetjes op een rij (het zullen er in mijn herinnering vast meer zijn dan in het echt het geval was want zoveel keus had je toen nog niet, maar het heeft wel behoorlijk indruk gemaakt). Lekker hoor!
De onderzoeken gingen destijds vooral over eten en drinken. Mobiele telefoon en internet had je toen nog niet, voor de minimale onderzoeken over verzekeringen en hypotheek werd de werkende man gevraagd.
Na zo'n onderzoek was mijn moeder weer een paar gulden rijker en had zij haar bijdrage voor de huishoudpot weer geleverd. Of we fietsten rechtstreeks door naar de stad voor een paar nieuwe schoenen.
Een keer kan ik me nog goed herinneren. Enigzins gestrest ging mijn moeder het kamertje in maar ze kwam bijzonder vrolijk weer naar buiten. Het bleek een sherry-onderzoek te zijn geweest en bij een moeder die geen druppel drinkt was de sherry behoorlijk ingeslagen. Ze was gewoon teut! Midden op de dag! Gelukkig was er 35 jaar geleden een stuk minder verkeer op de weg en zijn we heelhuids thuisgekomen.

De marktonderzoeken doe ik nog steeds. 'Live' tegenwoordig wat minder. En komen minder vaak uitnodigingen binnen, ik zal wel niet in de gevraagde doelgroep vallen. Moeders met baby's en mensen die roken worden op dit moment veel gevraagd. Ja, daar val ik buiten...

 
Maar de onderzoeken via het net blijven binnenkomen. Best lekker, je hoeft er de deur niet voor uit, kunt het in je eigen tijd doen en vind je er niks aan dan breek je het onderzoek gewoon af (verzekeringen, hypotheken en politiek zijn bij mij niet favoriet).
Ik doe bij verschillende buro's mee. De ene betaalt in euro's uit, de andere in punten die je weer kunt omwisselen voor cadeaukaarten of geld. Bij een volgende spaar je punten waarmee je iets in hun shop kunt uitzoeken. Dat laatste gebeurt ook bij Ipsos/Online.interview.nl.

Bij Ipsos had ik inmiddels een behoorlijk aantal punten verzameld. En die wilde ik natuurlijk niet zomaar over de balk smijten. Ipsos heeft behoorlijk lange onderzoeken (sommige duren wel een half uur, thank god dat ik het in mijn baas zijn tijd kan invullen, maar als je een beetje snel bent fiets je er zo doorheen ;)), de onderzoeken zijn behoorlijk duf en de beloning is wat karig. Maar ja, ik had al wat punten opgebouwd en het zou zonde zijn als ik die liet vervallen (hoezo gierig...) Dus toch nog maar wat punten bij elkaar vezameld en uiteindelijk heeft Meneertje een mooie hoofdtelefoon mogen uitzoeken. Weg 5500 punten. En waarvoor? Voor een plastic geval met vreselijke geluidkwaliteit! Ja, ik weet je mag een gegeven paard... Wat nou gegeven paard? Ik heb er 'hard' voor moeten werken! Urenlang vragen in moeten vullen over de meest saaie dingen.En wat denk je dat een bedrijf neertelt om zo'n onderzoek te laten doen? Dan scheep je je 'klant' toch niet af met een Made in China geval?
Een boze email is al onderweg en ik hoop dat ze hier nu eens een onderzoek aan willen verspillen.


Ik ben wel klaar met Ipsos. Doe mij maar GFK, Panelwizard, Nipo en Moneymilionair, dat is duidelijk, levert behoorlijke verdiensten op in geld of cadeaukaarten en de onderzoeken zijn wel te pruimen.

Klein onderzoekje: Over welke marktonderzoekburo's ben jij wel/niet tevreden?




6 opmerkingen:

  1. Op dit moment ben ik alleen lid van GFK en die vind ik prima. De onderzoeken duren niet zo lang en ik ben blij met de VVV-bonnen (of hoe ze nu ook heten). Ik heb ook een tijdje bij andere bureaus onderzoeken ingevuld, maar die duurden zo lang.... En voordat je wat bij elkaar gespaard hebt, ben je weer een muisarm verder. Kan me voorstellen dat je niet happy wordt van zo'n plastieken koptelefoon. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als gezellig jeugdherineringen, die middagen met je moeder! Mijn man doet veel enquetes via Intomart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe ook mee met GFK, panelwizard en MM. Oh, en Euroclix, daar hebben ze ook wel eens onderzoekjes waar ik aan mee kan doen. Ipsos vond ik nog wel meevallen, er was er een die veel duffer en kariger was... als ik tijd heb kijk ik dat weer eens na ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe helemaal niet mee aan enquêtes, onderzoeken etc. Ik word daar namelijk altijd heel ongeduldig van, lees driftig, dus niet zo goed voor mijn gemoedsrust. Wel lees ik met plezier jou blogjes. Zo ontzettend leuk geschreven dat ik heel vaak in de lach schiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Psssst morgensterretje. Ik heb die bestanden niet helemaal legaal verkregen ;) Wil je weten waar en hoe, stuur me dan even een privé berichtje op mijn blog onder de knop van contact.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nipo,CG selecties,CAsh4ladies(graag via mijn link,zie blog)Intormart,invotes.
    Globaltestmarket is niks,daar val je echt altijd buiten het gewenste profiel.
    Euroclix kan je met meerdere adressen mee doen mits je ook meerdere rekeningnummers hebt.
    Bureau Fris en Motivaction zijn ook leuke.

    BeantwoordenVerwijderen