Versier elke dag met een lintje!

woensdag 20 maart 2013

Van dinsdag naar donderdag

Vorige week heb ik mijn boodschappendagen eens omgedraaid. Ging ik voorheen op dinsdag en donderdag boodschappen doen, nu doe ik het op donderdag en dinsdag. Huh, is dat niet hetzelfde? Nee, dat is niet hetzelfde.

In de oude situatie ging het zo: Ik werk op maandag en vrijdag, dan doe ik geen boodschappen. Op dinsdag maak ik een lijstje voor de week, wat eten we de hele week en vooral wat snoepen we de hele week. Dat laatste schrijf ik niet op maar beland wel altijd in mijn karretje, en ook meteen in onze bolle buikjes, na het afrekenen dan hè! Met als gevolg alweer lege kasten op donderdag (waar ik zelf vooral schuldig aan ben...) en dat ik denk, hmm, misschien toch nog iets lekkers halen voor het weekend anders is het zo karig. Dus op donderdag ga ik weer naar de supermarkt voor nog wat extra boodschappen om het weekend in te luiden, voor een zak chips, een lekker nootje of o ja de koekjes zijn ook al weer op en je moet je onaangekondigde gasten toch ook wat kunnen aanbieden (wij hebben nooit onaangekondigde gasten dus waar blijft die koek?). Ja, ons boodschappenbudget gaat vooral op aan lekkere dingen, die overigens helemaal niet zo lekker smaken, doe mij tegenwoordig maar gewoon een komkommertje met yoghurtdip.
Ook kook ik elke dag volgens recept. Een beetje stoofpot bevat al snel 2x zoveel ingrediënten als een aardappel-bloemkool-gehaktbal-meteenkuiltjejus-gerecht. Dus daar gaan de kosten ook wel inzitten.

In de nieuwe stuatie, die pas een week bestaat maar goed bevalt en dus hopelijk stand houd ga ik op donderdag boodschappen doen, voor de dagen t/m maandag. Ik neem ook nu veel lekkers mee maar haal niet meer bij tot de volgende week donderdag, op=op. Zo zitten we in het weekend niet zo karig te doen en op de doordeweekse dagen mag het best wat minder. Op dinsdag haal ik dan nog wat kleine boodschappen voor dinsdag en woensdag. Denk ik das lekker, dat neem ik mee, dan rinkelt er een belletje (ja, echt waar!), geen lekkers vóór donderdag en dat is al overmorgen-dus-te-overzien. Zo weet ik mezelf te beduvelen.

Gisteren heb ik dan ook alleen maar wat broodnodige dingen gehaald zoals brood, melk en avondeten voor 2 dagen. Vanavond maak ik weer een booschappenlijstje zodat ik morgen weer kan inladen.
De afgelopen week heb ik voor de boodschappen (3 gezinsleden en 1 oppasoma, 2 katten, een hond en 2 axelotls) maar €60,- uitgegeven, en we zijn ook niet naar de snackbar, sushitent of Mc geweest, yeah! Dat is wat mij betreft wel een applausje waard!

Wat is jouw favoriete boodschappendag? Zou jij ook op een andere boodschappendag minder uitgeven?

3 opmerkingen:

  1. De donderdag voor de 'grote' boodschappen en op zaterdag nog wel 'ns een rondje eko, markt, Daarna zijn de kasten weer heulemaal gevuld:)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik applaudisseer met je mee! Wat goed zeg. En het zal niet alleen schelen in de kosten, maar ook zeker op de weegschaal!
    Ik doe hier meestal 1x per week de boodschappen op donderdag. En neem soms iets lekkers mee, maar lang niet altijd. Doordeweeks haal ik nog weleens een klein boodschapje, maar probeer dan ook echt alleen te halen wat op het lijstje staat en over het algemeen lukt dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De maandag is de grote boodschappen dag voor door de week. Hier haal ik alleen maar gezonde en nuttige dingen. Koek koop ik niet want dat bakken wij altijd zelf. Op zaterdagochtend ga ik naar de markt en haal ik lekkere dingetjes, nootjes, lekkere kaas etc.

    Goed dat de dagen hebt verwisseld zo kom je minder in de verleiding.

    BeantwoordenVerwijderen