Versier elke dag met een lintje!

woensdag 29 mei 2013

Vlees, flexi of vega(n)?

 
Ik eet graag een stukje vlees of gevogelte, vooral kip is favoriet. Maar een visje staat ook wekelijks op het menu. Liever wat vaker maar bij het plannen van het weekmenu is het vooral vlees wat de pot schaft.
Nu viel het me op dat we eigenlijk nooit een vlees/visloze dag hebben. Pannenkoeken met spek, spinazie met een ei maar ook nog met een visje, zelfs in de soep drijven altijd ballen.

Nu zag ik laatst een item bij Kassa Groen over de CO2 uitstoot van vlees. Normaal gesproken hou ik me niet zo bezig met dit soort dingen (veel te ingewikkeld) maar sinds ik een vegaburger heb geprobeerd, en laatst nog een broodje soja-gyros heb gegeten bevalt het vleesloos eten me wel. Wel moet er een vervanger zijn, anders heb ik zo'n kaal plekje op mijn bord. Zolang het smakelijk is wil ik best vega. Of toch liever flexi, af en toe een lekker gebraden kippetje ga ik mezelf echt niet ontzeggen.
Maar dat ik wat wil veranderen is duidelijk. Het meekrijgen van de andere carnivoren in mijn familie moet niet zo moeilijk zijn. Gewoon niet over hebben, al dat schimmeleiwit-,  soja-, lupine- en kikkererwtengezwam (is dat ook een schimmel?)! Bovendien komt er om de hoek van mijn werk binnenkort een vestiging van De Vegetarische Slager, en daar heb ik al wat lekkere dingen mogen proeven. Een lupine of sojafiletje zal niet onder doen voor een kippetje. Hebben ze vast niet door (hoop ik...)

Een stapje verder, daar wil ik nog even niet aan denken, Vegan... Dus naast geen vlees, vis of gevogelte, ook geen kaas, eieren, honing en andere dierlijke producten. Maar wel groente, zaden en peulvruchten.
Ik ben wel nieuwsgierig, misschien is een flexivegan iets voor mij? Vandaar dat ik me heb ingeschreven voor de veganchallenge. 30 dagen vegan, dat gaat me best lukken met al die heerlijke recepten die je per mail kunt ontvangen. En al zou je er alleen maar één vleesloosrecept per dag van maken dan zou jouw CO2 uitstoot al gigantisch minderen. Zo zou 2 kg rundvlees hetzelfde aan CO2 uitstoten als een autorit naar Barcelona volgens Kassa Groen.

A.s. zaterdag begint de challenge met het Viva Las Vegas food festival bij Studio K in Amsterdam. Een vegan food market, workshops in bijv. urban gardening en vegan eten, een Asian Fusion BBQ, films, muziek, kortom gezelligheid in veganstijl.

Zie ik je daar?

Update: ik zag dat je ook een veggiechallenge hebt, net iets minder vegan dus!


4 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik heb de vorige keer meegedaan, er zijn zoveel lekkere vegetarische recepten. Wat voor gerechten eten jullie meestal? Want er zijn ook veel gerechten (bv pasta met spinazie, met pijnboompitjes, champignons, room, knoflook en evt tomaat) waarbij je het vlees maar ook de vervangers niet zult missen. Succes ermee iig, ben benieuwd hoe je het gaat vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog niet eerder meegedaan maar ik zag heerlijke recepten van de vorige challenge voorbij komen. eerst dacht ik dat het vegetarisch was en dat een stukje kaas of een ei nog wel voorbij zou komen. Het was dus even slikken dat ik helemaal vega zou gaan.
      Zo'n gerechtje als jij beschrijft eten wij vrij vaak maar dan niet op de vega(n) manier maar met kip en spekjes. Je zal begrijpen dat helemaal vegan gaan voor mij een echte uitdaging gaat worden.
      doe jij ook weer mee?

      Verwijderen
    2. Deze keer laat ik het aan me voorbijgaan, ik wil graag zonder suiker gaan eten. Ik heb het idee dat mijn suikerspiegel nogal fluctueert, eens kijken of dat zo minder wordt. Ook dat wordt een uitdaging! Helemaal vegan vond ik ook een grote uitdaging, als je alle ingredienten in de supermarkt leest... Niet normaal, in zoveel producten zit wel iets van dierlijke producten. Ik ben heel benieuwd hoe jullie het gaan ervaren, wat mij betreft gaat het meer om de bewustwording.. Succes ermee!!

      Verwijderen
  2. Kijk even in de bieb of je het boek Voetprintcooking kan bemachtigen,ik heb ´m nu ;-) en deze staat boordevol met achtergrond info en lekkere recepten.

    X JutVrouw

    BeantwoordenVerwijderen